'Een auto kan ook sexy klinken'

Ik ben in Parijs en wat een romantisch onbezorgd weekend had moeten worden, draait uit op een elektrisch debacle waar geen vonk aan te pas komt. Ik ben gestresst en zoek al anderhalf uur naar een laadpaal. De batterij is leeg en de actieradius van de benzine motor staat nu toch ook nog maar op 3 kilometer. Zwetend draai ik nog maar een keer de periferie op… Waaaaah, ik schrik wakker. Gewoon in mijn Hollandse bed gelukkig. Ik heb nog geen meter gereden in de elektrische auto en heb nu al stress. Dat is toch niet goed?!

BMW i8

Gisteren deed ik al wat onderzoek en er zijn echt wel een aantal ontzettend sportieve modellen met Electro motor. De Tesla Roadster, de Mini E maar ook de BMW i8 lijken me wel wat… Na een rondje bellen wordt het BMW, de i3 Rex. Iets minder sexy dan haar broer i8 maar nog steeds wel heel leuk.

Gelukkig ook uitgerust met een extra benzine motor waar je nog 100 km extra mee rijdt als je halverwege de rit toch zonder power komt te staan… Thuis al installeer ik de BMW i Remote APP op mijn smartphone. Daarop kan ik straks precies zien waar mijn elektrische karretje staat, hoeveel power er nog in zit en hoe ver ik er mee kan komen. Best handig.

De pr-mevrouw van BMW legt uit dat de auto echt wel ‘idiot-proof’ is dus iedereen zou er mee uit de voeten moeten kunnen. En na een proefritje en uitleg hoe en welke knoppen te bedienen en waar de laadstekker in moet, ben ik klaar voor de tocht terug. Afstand Rijswijk – Bergen NH is 88,7 kilometer. Oh, probleem. Mijn e-actieradius is 88. Maar dan ook alleen als ik geen stroom gebruik voor verwarming en licht. Ik ga wel eerst even langs de redactie. Kan ‘ie daar nog even aan het stopcontact. De auto rijdt overigens als een racket. Optrekken als een malle en het rempedaal heb je ook amper nodig omdat de auto afremt zodra je het gaspedaal –of hoe noem je dat ding als je er niet mee ‘gast’?- loslaat.

De mensen die voor het TMG gebouw staan te roken schrikken zich een ongeluk van mijn geruisloze vehikel. Want dat is dus ook wel even wennen. Je hoort helemaal niets. Muisstil raas ik over de weg. Dus niet alleen voor de argeloze fietsers en voetgangers is het even wennen maar ook als bestuurder mis ik het geluid van motor. Een auto kan namelijk ook sexy klinken vind ik.

Normaal gesproken draagt BMW ook zorg voor een oplaadpaal bij je thuis, maar dat moet ik dit weekje zelf maar even oplossen. Ik download voor de zekerheid ook maar even de laadpalen APP. Daarop zie ik dat een laadsessie aan een paal in mijn dorp € 5,23 kost. Er zijn er maar 3. Dat wordt vechten.

(Door: Sabine Leenhouts)