Nissan Leaf. De eerste dag

Mijn wagen ophalen was een nieuwe belevenis. Ik had mij voorgenomen om een kladblok mee te nemen en alles te noteren wat ik maar kon leren. Want je als berijder weer openstellen voor nieuwe elementen bij het EV-rijden deed me weer lichtjes herinneren aan de eerste auto rijlessen. Autorijden kan toch niet zo moeilijk zijn?

Nissan Leaf

Alles wat er viel uit te leggen over het rijden viel wel mee. Alle mogelijkheden van de boordcomputer gingen mij echter even te ver. Dat komt later wel dacht ik. Bij het aanzien van de centimeters dikke handleidingen heb ik maar niets in mijn kladblok genoteerd. Ik leg de boekjes wel op mijn nachtkastje, ach ja. Natuurlijk staat de techniek voor gemak. Wat kunnen die Japanners elektronica slim inzetten zeg. Als ik met volle AH boodschappen tassen de auto benader hoef ik mijn sleutel niet eens meer te pakken, de kofferbak is al ontgrendeld, heb ik bij mijn vorige Duitse middenklasser nog niet eerder meegemaakt. Als ik bij het achteruit rijden de voordelen van mijn achteruitrij camera bemerk bekruipt mij het gevoel dat die Japanners wel eens perfectionisten zouden kunnen zijn. Of zouden ze eerder bezorgd zijn om de oudere rijders met rugklachten. Mijn Nissan dealer is in ieder geval wel een perfectionist. Hij communiceert goed, heeft alles tot in de puntjes geregeld voor de aflevering. Maar het feit dat hij ook extra inzet heeft gedaan om de levertijd niet te laten uitlopen tot een onverwacht lange zeven maanden, heeft er kennelijk wel toe geleid dat de fabriek een andere uitvoering heeft geleverd dan besteld. De fabriek is vergeten het optionele zonnepaneel op het dak te monteren. Dit ogenschijnlijk onbelangrijke onderdeel vormt echter een zeer praktisch hulpmiddel en heeft voor mij een enorme emotionele waarde, dat vooral appelleert aan mijn echte beleving van Elektrisch Rijden. Immers als toegewijd sponsor van het TU-Delft Nuna6 team zijn elektrisch rijden en zonne energie voor mij met elkaar verbonden. Zo hoop ik nog deze zomer mijn eigen Nissan LEAF zonne energie ontwikkeling aan de EV-markt te presenteren.