Nissan Leaf. De eerste paar kilometers

Als je elektrisch rijden niet gewend bent is vooral het wegrijden een nieuw fenomeen. Je hoort geen motor draaien en toch beweegt ie. Het is alsof de auto per ongeluk wegrolt van een hellinkje omdat je de handrem vergeten bent. Gewoon laten gaan zijn de eerste conclusies! Al gauw voel je het kind in je bovenkomen. Was dat nou ook niet zo leuk aan de botsautootjes op de kermis. Pedaal indrukken en gaan! Maar ook enkele associaties met de SRV kar of het oude elektrische spijkstaalkarretje van onze melkboer herinneringen komen boven (ja ja, ik ben al 53).

Nissan Leaf

Ook de eerste stop bij het verkeerslicht was een verademing. Je hoort niets... en je denkt alleen maar aan al die andere automobilisten om je heen, die moeten horendol worden met dat motorgeraas. Je voelt je anders, je voelt je speciaal maar wel een beetje eenzaam.

Als ik de A9 oprij durf ik niet echt weg te trekken. Ik had alle verhalen over de acceleratie op internet wel gelezen, maar ik ga toch niet pochen met elektrisch racen. Als ik op de rechterbaan zoef hoor ik wel een sonoor bandengeraas en verder alleen windgeruis, maar het lijkt waarachtig wel op het rijden in een Aston Martin DB9- V12 (jawel heb ik ook een keer in mogen rijden). Als ik me nou ook zo netjes gedraag als veel berijders van de duurste merken (met een Ferrari ben je er gewoon, je neemt niet deel aan het verkeer) dan voel je je als gewone burger toch wel bevoorrecht.

Als ik op de Amsterdamse Middenweg rijd merk ik echter op dat niemand naar mij kijkt. Ik ben er wel maar men hoort mij niet, ik hoopte bijzonder te zijn en dan zou iedereen toch verbaasd moeten kijken. Het zal ook wel het succes van Car2Go zijn dat Amsterdammers niet snel meer te verbazen zijn. Maar goed laat ik maar weer op aarde belanden, het zal ook wel wennen. Je eerste zorg blijft toch die omstanders. Hoeveel discussies zijn er niet gevoerd over het fluisterstille van een EV. De lelijke computergeluiden die BMW-Mini als promotiestunt heeft geïntroduceerd zullen hopelijk nooit op de markt komen. Het zou het serene gevoel van EV teniet doen. Maar waar maken wij als EV-community ons eigenlijk zorgen over. Iedereen vandaag de dag kiest toch zijn eigen omgeving en geluid. Als ik oversteek kijk ik ook uit of er geen fietser aan komt rijden, met of zonder koptelefoon overigens.

De boordcomputer laat wat cijfers zien die ik denk te begrijpen, maar de grote aanduiding op het dashboard over mijn actieradius laat mij verder nog ongemoeid, ik ga alleen terug naar het werk in Weesp, slechts 12 km aanslag op mijn actieradius, no panic!