Elektrische auto blijft de moeite waard

Het kabinet mag de fiscale voorwaarden voor de auto van de zaak dan flink hebben aangescherpt, ook de komende jaren blijft het de aanschaf van elektrische of semi-elektrische auto’s stimuleren. Dit heeft minister Kamp van Economische Zaken vorige week bekendgemaakt bij de beantwoording van Kamervragen.

Minister Kamp in Elektrische auto

Als u een elektrische auto van de zaak aanschaft, kunt u gebruikmaken van interessante voordelen. Zo hoeft u tot en met 2015 geen motorrijtuigenbelasting te betalen. De vrijstelling van het bijtellingstarief is sinds dit jaar niet meer van toepassing. Deze vrijstelling heeft plaatsgemaakt voor lagere bijtellingstarieven. U mag zestig maanden gebruikmaken van een bijtellingspercentage van 4%, bij een tenaamstelling tussen 1 januari 2014 en 31 december 2015. Als u kiest voor een hybride auto mag u gebruikmaken van het bijtellingspercentage van 7%, bij tenaamstelling tussen 1 januari 2014 en 31 december 2015. De CO2-uitstoot moet dan minder zijn dan 50 gram per kilometer.

Meer informatie in de Autobrief 2.0


In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over de voordelen die verbonden zijn aan de elektrische auto. De stimulering van zuinige auto’s bezorgde de overheid in de periode 2008-2013 een kostenpost van € 6,4 miljard (belastingderving). Het kabinet ziet echter geen aanleiding om de aanschaf van elektrische- en semi-elektrische auto’s niet meer te bevorderen. Volgens minister Kamp wegen de voordelen van de aanschaf van elektrische auto’s sterk op tegen de belastingderving. Daarbij komt dat de elektrische auto’s pas sinds 2012 op de markt zijn en slechts voor een klein deel bijdragen aan de miljardenpost. In de Autobrief 2.0 zal het kabinet medio 2015 uiteenzetten hoe zij de aanschaf van zeer zuinige auto’s gedurende de jaren 2017 tot en met 2020 wil stimuleren.