Een gunstige loting

Vol spanning kijk ik naar rijksnotaris Robbert Gallas. Hij schudt met het koekblik. Vervolgens tovert hij het eerste lootje tevoorschijn, en dan een tweede lootje. “Verzorgingsplaats Bergh-Zuid: nummer 1 ANWB; nummer 2 Fastned,” dreunt hij op. Gallas’ assistent noteert zorgvuldig en wij schrijven mee. In rap tempo tovert de notaris het volgende lot tevoorschijn. “Verzorgingsplaats Knorrestein: nummer 1 Fastned; nummer 2 MisterGreen.” Ik kijk schuin naar mijn Fastned-compagnon Michiel Langezaal. Hij kan het niet nalaten te grijnzen. Ook die hebben we binnen!

Energielaadpunt elektrische auto

Zo gaat het de hele middag door. We zijn die betreffende vrijdag 27 april 2012 door de Staat der Nederlanden ontboden bij de landsadvocaat Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn. Enkele maanden terug, op 20 december 2011, heeft Rijkswaterstaat door middel van een publicatie in de Staatcourant partijen gevraagd zich in te schrijven op de realisatie en exploitatie van een energielaadpunt voor elektrische auto’s op de 245 zogeheten verzorgingsplaatsen, de welbekende tanklocaties langs de snelweg. Aangezien er voor een aantal locaties meerdere gegadigden zijn, vindt er een loting plaats.

Historisch moment


Met mijn mobiele telefoon film ik 48 seconden van dit historische moment. Het is bijna niet te bevatten. Het plan waarmee we indertijd naar Rijkswaterstaat zijn gestapt, wordt nu realiteit. Locaties waar oliemaatschappijen decennia om gevochten hebben, gaan hier op een vrijdagmiddag zomaar als zoete broodjes over de toonbank. Ik richt mijn smartphone-camera op de aanwezigen. Een voor een komen hun geconcentreerde gezichten in het schermpje voorbij. Namen en nummers die de notaris opdreunt, worden zorgvuldig opgeschreven. Michiel zwaait onopvallend naar de camera.

Michiel en ik staan er tamelijk ontspannen in. Op die bewuste 20 december 2011 hebben wij vergunningen aangevraagd voor alle 245 locaties. De andere vijf partijen – ANWB, The New Motion, MisterGreen, GreenFlux en Liandon – hebben het bescheidener aangepakt, zij richten zich op slechts tientallen verzorgingsplaatsen. Als op 16 januari 2012 de inschrijving sluit, zijn niet alleen voor alle locaties vergunningen aangevraagd, ook moet er voor een aantal zelfs geloot worden. Er komt dus een landelijk dekkende infrastructuur voor elektrisch rijden. Een daverend succes; ook de verwachtingen van Rijkswaterstaat zijn overtroffen.

Het eind van de middag is inmiddels aangebroken en Robbert Gallas trekt het laatste lootje. We kunnen de balans opmaken. Volgens onze eigen kansberekening hadden we gehoopt op tweehonderd locaties. Het worden er 201. De balans is niet slecht.

Dat we ons voor alle 245 locaties hebben ingeschreven is niet verwonderlijk. Een landelijk dekkend netwerk van laadstations langs de snelweg was en is ons plan. Hiervoor ga ik enkele jaren terug.

Bart Lubbers, "The Fastned Story"