Een knaloranje elektrische Lotus Elise

Op 2 maart 2009 rij ik voor het eerst in een elektrische auto. Een knaloranje Lotus Elise van Willem van der Kooi. Deze enthousiaste ondernemer uit Lochem probeert de wereld ervan te overtuigen dat elektrisch rijden vooral leuk is. Ik ben overtuigd en neem een belang van tien procent in zijn bedrijf ECE. Bovendien gaat mijn zeventigjarige vader rijden in een elektrische Volkswagen Golf, die door ECE is omgebouwd. Mijn vader wordt een van de eerste Nederlandse pioniers in elektrisch rijden. Hij maakt substantieel veel kilometers.

Lotus Elise Orange

Willem vertelt me dat hij niet de enige is die elektrische auto’s bouwt. Het Californische Tesla bouwt ook een sportauto op het onderstel van dezelfde Lotus Elise. Hartstikke leuk, vindt Willem. Maar hij voegt daar snel aan toe: “Natuurlijk onbetaalbaar, ze zullen er vast maar tientallen van de hand kunnen doen.”

Van de in 2008 geïntroduceerde Tesla Roadster worden uiteindelijk 2.500 exemplaren verkocht. De laatste Tesla Roadster loopt in 2012 van de productieband.

Bart Lubbers, "The Fastned Story"