Tesla Supercharger Station

“Good evening ladies and gentleman, My name is Franz von Holzhausen, Chief Design of Tesla Motors. Let me introduce to you: Elon Musk.” De jonge Franz geeft de legende in Silicon Valley een hand en het evenement kan beginnen. Elon Musk (1971), algemeen directeur van Tesla, maakte zijn fortuin met PayPal, een wereldwijd online betalingssysteem. Vervolgens is hij nieuwe avonturen aangegaan. Musk is oprichter en eigenaar van SpaceX, een private onderneming voor het ontwikkelen van raketten voor de ruimtevaart. Op 25 mei 2012 landde SpaceX als eerste commerciële onderneming met een raket op het International Space Station (ISS). Een andere aansprekend bedrijf van hem is SolarCity, dat op grote schaal zonnepanelen plaatst.

Tesla Supercharger Station

Die zonnepanelen komen van pas bij de nieuwste creatie van Elon Musk: het Tesla Supercharger Station, een oplaadstation met zonnepanelen op het dak. Waar hebben we dat eerder gezien? Gezien onze bewondering voor Elon Musk zijn we blij met deze bevestiging. Blijkbaar zitten we op het goede spoor.

Elon Musk begon voor Tesla in 2003 met de ontwikkeling van een volledig elektrische auto. Hij legt daarvoor een lange weg af. Naast zijn eigen geld haalt hij met een jaarlijkse investeringsronde steeds zo’n 40 miljoen dollar op. Met een staatslening van 465 miljoen dollar in juni 2009 kan Tesla haar eigen autofabriek beginnen. Bovendien investeren Daimler en Toyota ook nog eens ieder 50 miljoen dollar in de onderneming. Best knap. Want na negen jaar Tesla zijn er pas 2.500 Tesla Roadsters verkocht.

Homerun?


Toch gaat Tesla in juni 2010 naar de beurs. Bij de beursgang wordt 226 miljoen dollar opgehaald. Genoeg om een aantal investeerders van het eerste uur hun risicovolle investering terug te geven. Maar een homerun is het niet, er moet nog wel worden doorgestoomd.

De doorbraak komt met de ontwikkeling van de Tesla Model S. Een superieure auto die kan wedijveren met bijvoorbeeld een BMW 5-serie. Tesla rekent radicaal af met het idee van een elektrische auto als stadsauto. De Tesla Model S is een serieuze dure auto, die met haar 85 kilowattuur-batterij bijna 500 kilometer kan rijden.

De introductie van de Tesla Model S in juni 2012 is een instant succes. De complete jaarproductie van 20.000 stuks wordt op voorhand verkocht. Autojournalisten schrijven de Model S terecht de hemel in. National Geographic vertoont een spectaculaire documentaire van de hypermoderne auto-fabriek. Wanneer Elon Musk in april 2013 de eerste kwartaalwinst van Tesla bekendmaakt, gaat de beurskoers door het dak. Tesla is dan meer waard dan het Fiat-concern en de staatslening wordt vervroegd afgelost.

Spagaat


Met de Model S loopt Tesla tegen de volgende uitdaging aan. Een grote accu geeft een grotere range. Maar wat doe je 500 kilometer van huis? Bijladen natuurlijk. Aan een stopcontact? Nee, natuurlijk niet, dan ben je twee dagen aan het wachten. Waar je dan op uitkomt is snelladen dus. Superchargen, in de terminologie van Tesla.

Hiermee wordt de standaard gezet voor wat Michiel de ‘megapixelrace’ noemt. We hebben het gezien bij de digitale camera’s. In een decennium groeide het aantal megapixels van een camera van minder dan één megapixel naar meer dan tien. Iets wat kort geleden voor onmogelijk werd gehouden. Meer dan tien megapixel is inmiddels normaal op de camera van een telefoon. We wennen snel aan vooruitgang.

Hoewel het ‘volblazen’ van een accu technisch wat anders is dan megapixels zien we hier een vergelijkbare ontwikkeling die met sprongen vooruitgaat. Heeft de Nissan Leaf nog een accu van een inhoud van 24 kilowattuur, Tesla stopt een accu van 85 kilowattuur in haar Model S. Is de snelste standaard waarmee de Japanners en Duitsers opladen nog 50 kilowatt, het Californische Tesla kiest voor 120 kilowatt. De toon is gezet. Je kan discussiëren over de vorm en kleur van de auto. In de komende jaren wordt het een race van range en oplaadsnelheid.

Het is nogal rechttoe rechtaan: hoe groter de range, hoe groter de batterij. En hoe groter de batterij, hoe groter de behoefte aan een hogere laadsnelheid. Met grote batterijen wordt langzaamladen steeds minder een optie. Dit maakt het op termijn steeds aantrekkelijker om onderweg te laden. Want waarom zou je uren aan de stekker hangen, als je met een snellader in een half uur je accu weer kan volblazen? Bij de opening van het Tesla Charger Station heeft Elon Musk een paar beloftes in petto. De eerste belofte is dat er binnen afzienbare tijd overal in het land Tesla Stations gaan verrijzen. Het netwerk van enkele stations in Californië zal binnen twee jaar uitgroeien tot een netwerk waar mee tachtig procent van de Verenigde Staten gedekt gaat worden.

Tesla in Nederland


In mei 2013 spreekt Michiel samen met Johan Peters van ABB met Greg Callman van Tesla. Greg heeft twee jaar in Nederland gewoond en spreekt Nederlands. Hij is een drukbezet man en vliegt de hele wereld rond. Voor Tesla is hij op zoek naar locaties voor laadstations in Europa. Michiel vertelt hem dat Fastned de beste locaties in Nederland heeft. Wij zullen laders plaatsen voor massa geproduceerde auto’s. Als Tesla eigen laders voor haar auto’s wil installeren in onze stations, valt daar zeker over te praten. Het uitgangspunt van Fastned is dat alle verschillende soorten massa geproduceerde elektrische auto’s bij ons kunnen laden.

De Tesla-man is enthousiast over het Fastned-plan. Hij is onder de indruk dat wij in twee jaar tijd een dekkend netwerk organiseren. Dat wij complete stations met meerdere laders neerzetten, vindt hij logisch. Bij hun eigen stations in Californië staan inmiddels wachtrijen.

Greg heeft nog een advies voor Michiel: “Neem direct een zware elektriciteitsaansluiting. Het aantal auto’s neemt toe en de laadvermogens worden steeds hoger.” Alle Tesla-stations krijgen nu al direct een aansluiting van 3 keer 1.000 ampère.

Tot slot spreekt Michiel nog met Greg over de financiering van het laadnetwerk. Volgens Greg liggen de mogelijkheid tot financiering en het geloof in elektrisch rijden in elkaars verlengde. Alleen mensen die geloven in de komst van elektrische auto’s zullen bereid zijn geld te investeren in deze toekomst.

Bart Lubbers, "The Fastned Story"