Zal het met de zelfrijdende auto echt zoveel vlotter gaan dan met de elektrische wagen?

De zien er extreem schattig uit en brengen spitstechnologie uit toekomstdromen. Deze week finaliseerde Google het eerste volledige prototype van de zelfrijdende auto. Parallel daarmee volgen onze politici.

Google Car

Promotie van de robotauto staat in het federale regeerakkoord en nu stelt Open Vld voor om juridische hindernissen weg te werken, zodat het mirakel in ons land kan worden toegelaten. Momenteel eist de wet namelijk een bestuurder in een auto. De andere meerderheidspartijen doen mee en zo wil België, samen met Nederland, een voortrekkersrol spelen.

De lijst met voordelen oogt dan ook indrukwekkend. Minder files, brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot. Parkeerellende slinkt. Wie door een lichamelijke beperking niet kan of mag rijden, kan dat met de robotauto toch. Zorgen over dat glaasje te veel, oververmoeidheid of bellen achter het stuur zijn verleden tijd. Supersensoren vermijden ongelukken, snelheidsovertredingen zijn geschiedenis.

Verwonderlijk is de politieke push dus niet. Zéker niet wanneer je weet dat in 2014 uitzonderlijk veel mensen het leven hebben gelaten op onze wegen en dat de 'menselijke factor' de belangrijkste is. Een studie van de Nederlandse Rijksoverheid toont dat de robotauto het aantal verkeersslachtoffers met 50 tot 70 procent kan doen dalen door het meest fatale element in een auto, de bestuurder, te elimineren.

Meer veiligheid op de weg en als filekoning een van de eersten zijn om technologie te introduceren die files doet afnemen, zijn lovenswaardige doelen.

Toch rijst de vraag of politici hier niet al te zeer op automatische piloot richting nieuw snufje sturen zonder stil te staan bij enkele absurditeiten. Zo ging ook het wonder van de elektrische wagen soelaas brengen. Maar de uitwerking slabakt door de kostprijs, omdat die in het nadeel van gevestigde waarden speelt en een grote ommezwaai in de infrastructuur en in de hoofden van bestuurders vereist. Zal het met de zelfrijdende auto echt zoveel vlotter gaan en wordt het dit keer geen windowdressing?

En leer je niet beter eerst stappen voor je marathons loopt? De Google Car is een prototype dat nog niets heeft bewezen en net veertig kilometer per uur haalt. Ook is de Vlaming er volgens mobiliteitsclub VAB helemaal niet klaar voor, want veel te veel gesteld op het gevoel van keuzevrijheid achter het stuur. De robotauto heeft geen stuur.

Ondertussen is België vandaag wel koploper in de promotie van autorijden en, meer specifiek, van dieselwagens. Waardoor we te veel fijn stof inademen. Ook dat is onveilig: we worden er ziek van. Het zou daarom alleen maar logisch zijn dat onze leiders met evenveel enthousiasme en slagkracht in de naam van veiligheid en vooruitgang het gunstregime voor dat ziekmakende autogebruik afbouwen. Daar is bitter weinig van te merken.