9.01 uur: we schrijven ons in op alles!

Gedurende zijn werk in Estland houdt Michiel nauw contact met Frank ten Wolde van Rijkswaterstaat. Frank vertelt uiteindelijk eind november dat op dinsdagochtend 20 december 2011 om 9.00 uur de Staatscourant-publicatie online zal gaan ter aankondiging van de inschrijvingsprocedure. Tot 16 januari 2012 kan men zich inschrijven. In de weken ervoor bereiden we ons voor op het zo snel mogelijk kunnen indienen van de vergunningsaanvraag. Immers, wij willen de eerste zijn en geen enkel risico lopen de boot te missen! Ik vraag iedereen op kantoor om die dinsdagochtend vrij te houden. Later blijkt dit niet nodig. Michiel heeft alles zo voorbereid dat hij vrijwel met één druk op de knop alle aanvragen in één keer doet. Op 20 december 2011 om 9.01 uur hebben wij onze aanvragen ingediend voor alle 245 locaties.

Elektrische auto

Met ons vragen nog vijf andere partijen locaties aan. De omvang van hun inschrijving varieert van twee tot enkele tientallen locaties. Hierbij richten zij zich voornamelijk op de Randstad of op een aantal cirkels, waarvan de straal wordt bepaald door het bereik van een elektrische auto. Hierdoor is er vrij veel overlap bij de locaties van de andere vijf partijen en vanzelfsprekend met onze locaties. Dit leidt tot de loting op 27 april 2012 en de gunstige verdeling voor Fastned.

Michiel heeft inmiddels Epyon-oprichter Crijn Bouman inmiddels verteld dat hij ‘verliefd’ is geworden op een nieuwe uitdaging. Bij een positieve uitslag van de inschrijvingsprocedure zal Michiel zich gaan richten op een nieuwe onderneming. Bij de sluiting van de inschrijving op 16 januari 2012 wordt de levensvatbaarheid van Fastned direct duidelijk; er is een groot aantal locaties waar wij de enige inschrijver van zijn. Michiel besluit ontslag te nemen bij Epyon om Fastned op te richten. Crijn kan zich geen mooier compliment over zijn ondernemersleerschool voorstellen. Bovendien ligt het voor de hand dat Fastned een potentiële afnemer van laders zal worden. Mocht het plan slagen, dan wordt Nederland een voorbeeld voor de rest van de wereld. Iets wat ABB als de nieuwe eigenaar van Epyon bijzonder zal aanspreken.

Bart Lubbers, "The Fastned Story"