Multinational ABB neemt Epyon over

Ondertussen groeit de orderstroom van Epyon gestaag. Een van de grotere vissen is het land Estland, Estonia in het Engels. Dit kleine vooruitstrevende land aan de rand van de Europese Unie loopt voorop met landelijk dekkend wifi en bedrijven zoals Kazaa en Skype. Het land wordt dan ook soms e-Stonia genoemd.

Oplaadstations Estonia

Na de internetrevolutie komt nu elektrisch rijden. Estonia begint met een landelijk dekkend netwerk van snelladers. Hiervoor haalt zij een stunt uit. Op het hoogtepunt van de markt verkoopt het land voor 10 miljoen euro CO2-rechten aan het Japanse technologie concern Mitsubishi. Daarbovenop krijgt Estland ruime Europese subsidies. De opbrengst wordt besteed aan de aanschaf van 507 elektrische Mitsubishi iMiEVs voor haar ambtenaren en 200 snelladers. Onder leiding van de slimme ambtenaar Jarmo Tuisk krijgt Estonia het eerste landelijk dekkend snellaadnetwerk, ELMO genaamd. Een afkorting voor ‘elektromobiliteit’.

Epyon schrijft zich in voor de Estse tender voor snelladers, Michiel is de tendermanager. Hij zit in het najaar van 2011 maanden in Estonia, letterlijk bij de geboorte van het eerste landelijk dekkend netwerk van snelladers. Een ervaring die hem later goed van pas komt bij Fastned.

En de winnaar is…


Inmiddels zit de board van Epyon met een behoorlijk dilemma. Enerzijds wil zij graag de Estonia-order binnenhalen. Anderzijds vergt dit een grote investering in productie-capaciteit. Daarnaast lijkt het voor het relatief kleine Epyon moeilijk om deze megaorder daadwerkelijk binnen te halen zonder grote industriële naam achter zich. Bovendien heeft het bedrijf nog geen lokaal kantoor voor de ondersteuning en uitvoer van werkzaamheden. Dit leidt er toe dat de aandeelhouders besluiten Epyon te verkopen aan een van de grote spelers. Er volgt een korte strijd tussen Siemens en ABB, waarbij ABB als winnaar uit de bus komt. Op 1 juli 2011 wordt Epyon omgedoopt in ABB Product Group EV Charging Infrastructure. Op 7 december 2011 wordt de tender van Estonia gewonnen.

Ook in Estonia valt het overigens op dat het verkrijgen van locaties en vergunningen de bottleneck is bij het plaatsen van aangekochte laders. Iets wat in de retail altijd voorop staat, blijkt in de snelladerbranche nog echt een ondergeschoven kindje. Veel van de klanten van Epyon maken zich vooral druk over de oplaadpas en de stekker, maar lopen vaak vast bij het verkrijgen van de locaties. Dit wordt ook weer pijnlijk duidelijk als men in Estland moet toegeven dat bijvoorbeeld lokale overheden in de eerste instantie niet willen meewerken aan het vinden hiervan. Het ELMO-project loopt dan ook vooral uit door de late en langzame zoektocht naar locaties.

Bart Lubbers, "The Fastned Story"