De oplaadpalen van Amsterdam

De eerste duizend elektrisch rijders in Nederland hebben nog niet veel mogelijkheden om snel te laden. Er is immers nog maar een beperkt aantal goed werkende snelladers, die goed bereikbaar zijn. Ze laden thuis, op het werk of bij publieke laadpaaltjes. De elektrisch rijders zijn voor het overgrote deel leaseklanten. Maar omdat zij vaak in de binnenstad wonen, heeft slechts zo’n dertig procent de mogelijkheid om de auto op zijn of haar oprijlaan of in de garage te zetten. De rest is afhankelijk van een verlengsnoer of een oplaadpaal langs de weg.

Elektrische auto

De gezamenlijke netwerkbedrijven, zoals het eerder genoemde Liander en Enexis, hebben met Stichting e-laad goed werk geleverd. Eind 2012 staan er 1.200 langzaamlaadpalen met parkeerplaatsen in Nederland. Hierdoor kan de eerste golf elektrische auto’s gratis laden én parkeren. Ook als er later betaald moet worden, blijft deze combinatie onverminderd populair. Het probleem dient zich pas aan als er grote aantallen auto’s zullen zijn. Met de enkele honderden auto’s was het nog goed te doen. Maar met tienduizenden auto’s wordt het bijplaatsen van oplaadpalen onhaalbaar. Het is te duur en er zijn eenvoudigweg niet voldoende locaties. Daarbij blijkt het ‘bezetten’ van parkeerplaatsen een gevoelig punt.

Op 18 april 2013 zitten we bij de gemeente Amsterdam. Ze willen van hun laadpaaltjes af. Ze leveren te weinig op en zijn kostbaar in onderhoud. Omdat wij alleen in snelladen langs de snelweg doen, adviseren we de gemeente om andere partijen te benaderen, zoals The New Motion. Zij verkopen op grote schaal zogenaamde lolo’s, stopcontacten voor langzaamladen.

Een eyeopener voor Amsterdam is onze waarschuwing dat een koper alleen geïnteresseerd zal zijn als de gemeente de laadpalen verkoopt met een langdurige concessie. Ook zal de gemeente er geld en/of parkeerplaatsen bij cadeau moeten geven. Al met al blijkt hieruit dat het langzaamladen in de openbare ruimte op termijn een relikwie uit de begintijd van het elektrisch rijden zal worden. Zeker, het was goed dat de overheid het elektrisch rijden hiermee een zetje in de rug heeft gegeven. En ja, het was goed dat de netwerkbedrijven met hun Stichting e-Laad paaltjes en pasjes faciliteerden voor de eerste duizend elektrische pioniers. Maar nu zal het veld zich verbreden. Met de komst van honderdduizenden in massa geproduceerde auto’s wordt het tijd voor snelladen, bij stations die tientallen auto’s per dag kunnen bedienen.

Bart Lubbers, "The Fastned Story"